SP Beuningen stemt tegen de begroting 2020
beginnen met een compliment uit te delen. Bij de bespreking van de begroting
van vorig jaar heeft de SP er op gewezen dat de manier waarop toen het
weerstandsvermogen werd berekend niet door de beugel kon. In deze nieuwe
begroting is dat verbeterd.
En nog een
compliment: bij de bespreking van de begroting van vorig jaar heeft de SP er op
gewezen dat er nogal veel PM-posten in de begroting stonden; onnodig veel. Ook
dat is nu verbeterd.
Maar dan nu
over naar wat de SP het belangrijkste vindt aan deze begroting.
Zoals bekend
heeft SP-Beuningen bij de gemeenteraadsverkiezingen de sociale woningbouw op
plaats één gezet. Hoe staat het nu, anderhalf jaar later, met die sociale
woningbouw in Beuningen?
Het kan niemand
ontgaan zijn dat er in Nederland een woningencrisis aan gang is en het ziet er
naar uit dat die crisis nog wel een tijdje door zal gaan. En in Beuningen? Het
College van B&W heeft een opstelling gekozen die aardig past bij de
stripverhalen van Asterix en Obelix: de buitenwereld is een puinhoop, maar in
een dorp in het oosten van Nederland houden de bewoners dapper stand en houden
alle woon-ellende buiten de deur; daar leven de mensen nog lang en gelukkig.
Klinkt
sympathiek, maar het is niet waar.
Zo maar een anekdote. Een invalide vrouw die zich verplaatst in een rolstoel en die in de gemeente Beuningen woont en uit haar bungalow in recreatiepark de Groene Heuvels moet voor maart 2020 schrijft zich in bij Entree voor een andere woning. Reactie van Entree: er is 1 woning voor U beschikbaar: een flatje in Arnhem. Is er in dat flatgebouw een lift? Nee. Misschien toch wat ongemakkelijk als je in een rolstoel zit.
Hoe kunnen
Asterix en Obelix in zo’n dorp gelukkig leven? Misschien hebben ze wel geld;
dan kun je in ‘T Hof van Campe, grondstuk 90, woningtype F1, voor het luttele
bedrag van 594.500 euro een nieuwe woning kopen.
Ondertussen
gaat het College door met zeggen dat er niets aan de hand is. Er vallen
opmerkingen als “Wij bouwen niet voor de leegstand”; “er is geen behoefte aan
goedkope huurwoningen, maar aan woningen met een middenhuur en aan betaalbare
koopwoningen “.
Zolang er in
Beuningen zo omgesprongen wordt met de woningencrisis zal de SP steeds tegen de
begrotingen stemmen.
Volgende punt.
Bij de
takenverdeling tussen overheid en ouders zijn er zaken die duidelijk bij de ouders
thuishoren en zaken die duidelijk bij de overheid thuishoren. Maar er is ook
een grijs tussengebied. Bijvoorbeeld: mag de overheid medische inentingen
verplicht stellen? En … mag de overheid zwemles voor kinderen verplicht
stellen; dan hebben we het dus over schoolzwemmen?
Tegenstanders
van verplicht schoolzwemmen kunnen er op wijzen dat de overheid via het kind
pakket al financiële voorwaarden schept voor het deelnemen aan zwemles. De SP
is blij met het kind pakket, maar vindt dat er nog te weinig ouders aan
meedoen. Daarom is de SP voor het verplichte schoolzwemmen.
We waren
aangenaam verrast toen het CDA bij de gemeenteraadsverkiezingen zich ook
uitsprak vóór het schoolzwemmen.
En wat heeft
schoolzwemmen met de voorliggende begroting te maken? In de voorliggende
begroting is geld gereserveerd voor het onderzoeken van vragen met betrekking
tot een eventueel nieuw zwembad in Beuningen. De SP stelt aan het CDA voor om
er samen voor te zorgen dat bij de onderzoeksopdracht duidelijk geformuleerd wordt
dat het inventariseren van de gevolgen van het invoeren van schoolzwemmen deel
uitmaakt van die opdracht. We denken daarbij vooral aan de vaste inkomsten die
schoolzwemmen oplevert voor een zwembad. Zekerheid over bepaalde inkomsten kan
helpen om de te verwachten exploitatiekosten goed in beeld te krijgen.
Een
oppositiepartij die een coalitiepartij voorstelt om samen iets te doen dat geen
geld kost; hoe mooi wil je het hebben.
Volgende punt.
De SP heeft
moeite met de manier waarop de voorliggende begroting omgaat met de
structurering van de data. We snappen dat het af en toe wenselijk is om met
kostensoorten en kostenplaatsen te schuiven. Simpel gezegd: kosten van
ambtenaren die zich bezighouden met de groenvoorziening kunnen het ene jaar
geboekt worden op personeelskosten en het volgende jaar op het onderwerp
groenvoorziening. Als dat soort wijzigingen op grote schaal gebeuren wordt het
voor Raadsleden bijna onmogelijk om de ontwikkelingen over langere tijd genomen
nog te overzien. Hoe vergelijk je 2019 met 2020 als er steeds andere zaken
onder hetzelfde kopje geboekt worden?
De financieel
specialiste van SP-Beuningen heeft dit jaar de begroting speciaal op dat punt
bekeken. En zij heeft een hele lijst van posten geproduceerd die bij de
begroting samengevoegd zijn of uit elkaar getrokken zijn of die onder een
andere naam geboekt zijn. Dat betekent dat delen van de begroting
onbegrijpelijk geworden zijn voor Raadsleden die geen financiële achtergrond
hebben.
Volgens
SP-Beuningen is het College er verantwoordelijk voor dat informatie aan
Raadsleden overzichtelijk wordt aangeboden. Dus ALS de structurering van de
data verandert graag duidelijk uitleg over de wijziging.
Omdat we het
College verantwoordelijk houden leggen we daar de verantwoordelijkheid voor het
oplossen van de nu ontstane situatie. Er is een politiek probleem ontstaan en
het samen opsluiten van de specialisten met de opdracht: zoek het samen maar
uit, is beslist niet wat de SP wil.
Voorzitter,
tot zover onze beoordeling van de voorgelegde begroting.
Reacties
Een reactie posten