Algemene Beschouwingen 2023,
Op 10
november 2020 begon ik mijn betoog tijdens de Algemene Beschouwingen met onze redenen om de
begroting weg te stemmen, namelijk de woningbouw. SP vond toen al dat
woningbouw speculanten te veel vrijheid kregen als het ging over betaalbare
woningen en dan met name sociale huurwoningen. Gelukkig heeft de SP daarna via
een 10 puntenplan en moties het een en ander binnengehaald, bijvoorbeeld 30%
sociaal.
Nu heeft er
kortgeleden een hele discussie plaatsgevonden over het woningbouwplan Winssen
Zuid en daar waar met name de initiatiefnemers vonden dat de kaders in deze
moties en het 10 puntenplan hen tegenwerkt. SP Beuningen is en blijft van
mening dat het College niet moet zwichten voor de nukken van deze
initiatiefnemers. Dus bij dit project, maar ook bij alle in Panorama 2040 genoemde projecten,
dient gebouwd te worden volgens de opgelegde kaders. Ik kom hierop terug als ik
het ga hebben over de financiële uitgangspunten programmabegroting 2024- 2027.
Of het
toeval is, denk ik niet, maar kort voor deze behandelingen komen er ideeën om
de H1 gelden over de gehele gemeente te gaan spreiden, door 80% van deze gelden
toe te voegen aan begroting. Het gaat in dit geval over de compensatiegelden
geplaatst in de contractvorming afgraving Geertjesgolf.
Voordat ik
naar de landelijke discussie rond compensatiegelden Groningen verwijs, wil ik
eerst terugkomen op de twintigjarige strijd voor totstandkoming van deze
afgraving. De Winssens bevolking zag veel nadelen rond deze afgraving en was
dus ook fel gekant hiertegen. Als afkoopsom (ik kan het niet anders noemen)
werd in het contract meegenomen dat NEDERZAND
jaarlijks € 75.000 moest overmaken als compensatiegeld. Buurtcentrum de
Paulus is met deze gelden gerenoveerd.
Ik zei dat
ik terug zou komen op Groningen, de inwoners daar ondervinden last van, in hun
geval aardbevingen, dus schade aan huis maar ook mentale schade. In Winssen is
het niet anders, je zal maar met trillende ramen thuis zitten. Dus is de SP van mening dat deze compensatiegelden
moeten dienen voor hen, die er last van hebben en niet om gaten in de begroting
te dichten. SP Beuningen zal dan ook als mede-indiener het amendement steunen.
In het begin
van dit betoog verwees ik naar de financiële uitgangspunten en dan met name
naar tabel 4.3 Verwerking coalitieakkoord 2022-2026, daar waar de rode cijfers
van 1.561.000 in 2026 en 3.230.000 in 2027 opvallend zijn. De SP stelt hierbij
de vraag, “gaat deze coalitie de rode cijfers over de verkiezingen van 2026
heen tillen en zadelt zij hiermee de nieuw gekozen coalitie dan niet op met
deze bedragen?"
SP Beuningen
is vanaf begin in de raad bezig geweest met het begrip weerstandsvermogen, dit
is nu gelukkig aangepast naar een vast percentage, maar nu heeft men het over
spaargelden en algemene reserves. Tijdens de informatieavond 12 juni noemde men
dit bijna een calamiteitenpotje. Is dit niet meer dan het beestje een andere
naam geven?
Ik kan nu
bezig gaan met cijfers achter de komma of andere financiële manco's te benoemen
maar laat dit liever over aan hen, die hiervoor ingehuurd worden zoals de
accountant en heb alle vertrouwen in de gekozen auditcommissie, dus wederom heb
ik gekozen voor een politiek betoog.
SP Beuningen
is verheugd dat de salarissen gemeenteambtenaren een verhoging hebben gehad,
die naast compensatie stijging kosten vanwege de energiecrisis ook gezien moet
worden als waardering voor het werk dat ze verrichten. Maar SP Beuningen vindt
het onterecht dat werknemers welke werkzaam zijn bij de overheid, dus ook gemeente
Beuningen, nu samen met de FNV een strijd moeten voeren om gelijk op te gaan
met het CAO gemeenteambtenaren, maar diegenen die via een detachering Sociaal
werkvoorziening, of CAO Aan de slag werkzaam zijn, een gelijke verhoging
krijgen. Daarom dient SP Beuningen hierover een motie in.
Reacties
Een reactie posten